Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Dialogförfaranden
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Vill privatisera inom 12 områden

Almega beklagar att 80- och 90-talets privatiseringsvåg stannat av. Nu lyfter branschorganisationen fram 12 områden som borde gå från offentlig till privat regi.

| 2023-07-11
Fredrik Segerfeldt, näringspolitisk expert på Almega.

Fredrik Segerfeldt är näringspolitisk expert på Almega, arbetsgivar- och branschorganisationen för tjänsteföretag. 

I en ny så kallad idéskrift lyfter han frågan om privatiseringar av offentlig verksamhet. En utveckling som var tydlig på 80- och 90-talet men sedan stannat av.

– Vi skulle kunna släppa in det privata på många fler områden och få ökad tillväxt och frihet, säger han.

Enligt Almega har de fåtal reformer som genomförts under 2000-talet inte lämnat några större avtryck ur ett tillväxtperspektiv.

– Det var reformerna under slutet av 1900-talet som gjorde Sverige bättre. Nu är det hög tid att återuppta det arbetet. Sverige kan inte vänta, säger Fredrik Segerfeldt.

I idéskriften presenteras tolv områden som det privata på olika sätt skulle kunna ta över:

  1. Socialförsäkringarna
  2. Högre utbildning
  3. Sjukvård
  4. Motorvägar
  5. Järnvägar
  6. Lantmäterimyndigheten
  7. Statliga bolag
  8. Flygplatser
  9. Media
  10. Detaljhandel med alkohol
  11. Sopor
  12. Begravningar

Läs mer: AlmegaPrivatisering

Olof Axelsson

olof@med.upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

7 kommentarer på "Vill privatisera inom 12 områden"

  1. Helena skriver:
    11 juli, 2023 kl. 08:34

    Mig veterligen så finns det privata alternativ för högre utbildning, ex Jönköpings Universitet. Sjukvård kan väl ingen missa att det finns privata alternativ?? Likaså vad det gäller media.

  2. Victor skriver:
    11 juli, 2023 kl. 15:24

    Ja, alla privatiseringar hittills har blivit mycket lyckade. Elnät och energi, telefonnät och skola. En privatiserad socialförsäkring låter som en dröm för mindre nogräknade aktörer och bedragare. Det är illa nog när någon blir lurad på telefonabonnemanget, än värre att stå utan skyddsnät när det behövs som bäst.

    Utspelet är ett exempel på att korrelation och kausalitet inte är samma sak. Bara för att utvecklingen har varit positiv på vissa områden behöver det inte bero på att vi har fått mängder av nya aktörer, snarare på en allmän utveckling i omvärlden.

    Det enda vi behöver privatisera i dagsläget är kungahuset.

  3. Linus Jeppsson skriver:
    11 juli, 2023 kl. 18:29

    Några intressanta reflektioner när man tittar i deras idéskrift och på omvärldsläget:
    – De pratar om att social- och sjukvårdsförsäkringar kan vara frivillga (jfr A-kassorna), för att under sjukvården lyfta fram att de system som fungerar bäst alla har någon form av tvångsanslutning till sjukvårdsförsäkring.
    – Privat sjukvård förekommer redan, bland annat i form av vårdcentraler. Studier har ifrågasatt om dessa faktiskt lever upp till kraven på god sjukvård, och framförallt kravet på prioritering efter behov och inte efter ekonomi/vinstmöjlighet.
    – De lyfter fram apoteken som en lyckad privatisering, men om så faktiskt är fallet ifrågasätta allt mer av forskningen (inte minst med hänseende på hur läkemedelsförsörjningen ska fungera vid kris)
    – Det verkar inte finnas en reflektion om hur flytten av myndighetsbeslut, såsom lantmäteri, bilbesiktning och skolbetyg, uppfattas när de utförs av privat verksamhet. Senaste tiden skoldebatt är ett tydligt exempel på att myndighetsbeslut fattade av privata företag möts med skepsis.
    – Gällande sophantering saknas en historisk reflektion över de miljömässiga hänseende som lett fram till dagens hantering (och som gör att i dagarna kommer kommunerna att få ett ännu större ansvar för avfallshanteringen även från hushåll). Samma resonemang kan föras gällande begravningsverksamhet.
    – Gällande högre utbildning så kommer troligen den fria forskningen, det vill säga forskarens möjlighet att välja frågeställning och metod för att vinna ny kunskap, att begränsas och forskningen få mer inriktning av tillämpad forskning som kan leda till inkomstgrundande lösningar, än grundforskning.

  4. Odd Wikner skriver:
    12 juli, 2023 kl. 01:31

    Instämmer i Linus och Victors inlägg. Vore intressanta att veta vad Almega anser om de privatiseringar som skett i stora samhällsviktiga frågor som inte blivit lyckade (och det är många) och analysera varför och vad man tycker skulle gjorts från statsmakterna för att det skulle blivit bra resultat för samhället. Privatisering är ingen garanti för att det blir bättre, effektivare och billigare. Att handla och göra det rätt är en svår konst som även kräver en kunnig organisation och uppföljning med alternativ (det vet vi nog alla). Det var inte bättre förr men det är sämre nu!

  5. Johan Stråhle skriver:
    13 juli, 2023 kl. 08:47

    Han glömde tre områden. Inom armen, flygvapnet och flottan kan de säkert också plocka ut stora vinster, och får möjlighet att hemligstämpla det mesta…

    Kortsiktiga vinster med kvartalsrapporter som styrande dokument, känns det lämpligt för landets infrastruktur och utvecklingsfrågor? Tror ni att järnvägar och motorvägar som inte passerar de tre stora begolkningscentran Stockholm, Göteborg och Malmö kommer få minsta lilla underhåll och utveckling? Vad tror ni dagshyran blir för kylrummet när era föräldrar väntar på att få begravas, och vad blir prisskillnaden om du ska ha en kistbegravningv enligt er släkttradition eller om ni av ekonomiska skäl väljer att sprida askan i en begravningslund?

    Enligt aktiebolagslagen är ett aktiebolags syfte att ge vinst, och styrelsens ansvar är att alltid prioritera det egna bolagets intressen. Det är högst rimligt inom bolaget, men samtidigt vansinnigt att låta ett bolag men denna lagstiftade grund ta ansvar för ett lands utveckling, säkerhet och infrastruktur.

    Nej, jag tror det finns goda argument för att förkasta var och ett av dessa områden och se över vissa av de andra. Kan de inte backas tillbaka krävs en mycket hårdare kontroll och reglering av vad de upphandlade bolagen ska leverera, inom en given budget.

  6. Katarina Bjerling skriver:
    11 augusti, 2023 kl. 10:04

    Jag blir ju chockad av att läsa det här. Det låter som ett bra recept för att systematiskt slå sönder ett samhällsbygge som pågått under mer än 100 år. Telia är ju bolagiserat och försöker ibland lura på mig saker under falska förespeglingar eller helt utan kontakt. Jag har fått ursäkter och man skyller på den “mänskliga” faktorn och att unga säljare vill sälja.
    Vi får införa 4-dagarsvecka så medborgare hinner avvärja blufförsök från alla nya “goda” bolag med prestationsbaserade löner.
    Och sist men inte minst: var är min vinst i det hela när priser på läkemedel och el går upp?

  7. Lars-Olof Jonsson skriver:
    11 augusti, 2023 kl. 13:44

    Vilken smörja helt enkelt!!!! All sådan här skit kan sammanfattas med New Public Management, NPM. Privata initiativ, AB, har som Johan Stråhle skriver som mål att maximera vinst. Det blir kvartalsrapporter, kortsiktighet och som grädde på moset lite skatteplanering för att undvika att betala för infrastruktur och offentlig service.
    Att lägga Sveriges utveckling, säkerhet och infrastruktur i händerna på privata bolag är helt enkelt ren galenskap.
    Se vad som händer i omvärlden, Kina köper upp allt de kan komma över, Ryssland ska vi inte prata om.
    Smörja och ren skit helt enkelt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Kritisk mot överenskommelse
  • Kommuner tar strid om villkor
  • Så tar inköp plats i Almedalen
  • Straffavgift i repris
  • Sussa-böter prövas av HFD

Lediga jobb

Senior upphandlare inom entreprenad – Telge Inköp

Senaste nyheterna

Kritisk mot överenskommelse
Kommuner tar strid om villkor
Så tar inköp plats i Almedalen
GöteborgStraffavgift i repris
Sussa-böter prövas av HFD
Lämnade byrån för regionen
Ett saknat upphandlingskrav som kostar mer än pengar
Susanne JohanssonFull fart med databasuppdraget
Sara SöderholmFår ”porta” upphandlande myndigheter
Klart med omstridd lag
Staffanstorp bäst enligt företagen
Magnus Johansson, FöretagarnaMyndighetsaktivism nästa? 
Anna Nordström UmeåUpphandlar skydd med “25a”
Forskar om beredskap
Konkurrensverkets logotypDömer ut kommunala förklaringar
Guide för effektiva aktiviteter
SlottnerTrappar upp jakten på korruption
Lyfter fram Peppol för samlad data
Vägen till vinnande anbud
Idéburna vill stärka beredskapen
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Vägen till vinnande anbud

Den 6 oktober 2026 möts leverantörer, experter och upphandlare på Anbudsdagen, en konferens för dig som vill vässa dina anbud. Upphandling24 har fått en pratstund med Sara Andersson Marmnäs, moderator och programansvarig för en fullspäckad inspirationsdag.

Mest visade inlägg

  • Klart med omstridd lag
  • Myndighetsaktivism nästa? 
  • Ett saknat upphandlingskrav som kostar mer än pengar
  • Lämnade byrån för regionen
  • Får ”porta” upphandlande myndigheter
  • Staffanstorp bäst enligt företagen
  • Kommuner tar strid om villkor
  • Så tar inköp plats i Almedalen
  • Straffavgift i repris
  • Sussa-böter prövas av HFD

Läsarnas åsikter

Ellen Westberg : Ett saknat upphandlingskrav som kostar mer än pengar
Oerhört viktigt! Tack Misha!
Lena wannefors : Ett saknat upphandlingskrav som kostar mer än pengar
Superviktigt !!! Låt oss göra ett medborgarärende av detta ! Ett upprop som lämnas över till ?, Riksdag, Regering !!!!…
Gammal i gamet : Ett saknat upphandlingskrav som kostar mer än pengar
"Livsmedelsmärkning regleras på EU-nivå och låter sig inte ändras av enskilda medlemsstater. Men upphandlingslagstiftningen är nationell." Detta är en sanning…
Monica : Myndighetsaktivism nästa? 
Göteborgs stad krav på kollektivavtal är ett dåligt exempel eftersom det skedde efter ett politiskt beslut av kommunfullmäktige. Den upphandlande…
https://vvegas.se/ : Lägsta pris fortsätter engagera
Bra sammanfattning av debatten. Det som läsarkommentarerna lyfter fram är egentligen kärnan i frågan: problemet är inte prisparametern i sig…
Åsa Edman : Ett steg närmare registerkontroll
Det bidde en tumme. Vi behöver betydligt mer myndighetsinformation om funktionen på Bolagsverket ska bli något verkligt stöd i kampen…
Senior : En av tre saknar “plan-koll”
Färdplanen borde väcka tankar hos de myndigheter som fortfarande inte har förstått vikten av att möjliggöra införandet av inköpsfunktionen som…
Johanna : En av tre saknar “plan-koll”
Tittar man på färdplanen innehåller den mest självklarheter. Jag visste inte att färdplanen fanns och nu när jag läst den…
Hå : En av tre saknar “plan-koll”
Det må så vara att färdplanen inte är så känd bland kommuner, regioner och deras bolag. Färdplanen rör ju inte…
bse : Driver digitalisering på UHM
Det låter som en intressant övergång från konsultrollen till en mer långsiktig chefsposition. Särskilt fokus på att förenkla arbetet för…

Höstens kurser

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 okt
  • AI för upphandlare | 5 nov
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 10-11 nov
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 12 nov
  • Robusta IT-avtal | 17 nov
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 18 nov
  • Leda upphandlingar effektivt | 25 nov
  • Dialogförfaranden | 26 nov
  • LOU på två dagar | 2-3 dec