I dag är statliga myndigheter skyldiga att anmäla när en anställd är skäligen misstänkt för vissa brott i tjänsten.
I en promemoria föreslår regeringen nu att föreskrifterna om åtalsanmälan i lagen om offentlig anställning även ska gälla arbetstagare hos kommuner och regioner. Syftet är att förebygga och förhindra korruption och otillbörlig påverkan.
– Kommuner och regioner ansvarar för majoriteten av välfärden och hanterar stora mängder skattepengar. Därför är de särskilt utsatta för fusk, korruption och otillbörlig påverkan, säger civilminister Erik Slottner (KD) i ett pressmeddelande.
Upphandlingar anses vara särskilt riskutsatta, med nytillkomna riskområden som välfärdsbrottslighet och otillåten påverkan.
Nationella antikorruptions- och immaterialrättsgruppen konstaterar i en rapport från 2025 att kommuner och regioner står för endast 14 anmälningar av de totalt 39 korruptionsärenden som rör den delen av offentlig sektor, något som gruppen bedömer som anmärkningsvärt.
Anmälan ska göras vid misstanke om följande brott:
- tagande eller grovt tagande av muta
- tjänstefel eller grovt tjänstefel
- brott mot eller grovt brott mot tystnadsplikt
- annat brott om det kan antas föranleda någon annan påföljd än böter.
Regeringen har också föreslagit att skyldigheten från och med den 1 augusti 2026 även ska omfatta missbruk av offentlig ställning och grovt missbruk av offentlig ställning.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2027.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer