Ärendet gäller förmåner som de anställda ska ha tagit emot från en konsultläkare som tidigare haft uppdrag för myndigheten, rapporterar SVT.
Misstankarna rör bland annat en träff på Steam Hotel i Västerås i januari. Tolv anställda inom Kriminalvården deltog vid en middag med övernattning som finansierades av konsultläkaren.
Tillställningen ska ha ägt rum i samband med att läkaren inte fick något nytt avtal med Kriminalvården och därför avslutade sitt uppdrag.
Den interna granskningen har även omfattat ett julbord i december där tre anställda vid häktet i Uppsala deltog på konsultläkarens initiativ. Även den händelsen har bedömts som en möjlig otillbörlig förmån.
Kriminalvården genomförde under våren en intern utredning som ledde fram till åtalsanmälningarna. I utredningsmaterialet framkommer att flera av de berörda medarbetarna uppgett att de inte varit medvetna om att erbjudandena kunde bedömas som mutor.
– Finns det en misstanke om att man i sin anställning har begått brott, då ska det anmälas till åtal, säger Anders Liif, HR-direktör på Kriminalvården, till SVT.
Myndigheten har även gjort en polisanmälan mot den aktuella konsultläkaren, vars avtal med Kriminalvården har upphört.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer